Hilleberg Nammatj 3GT!

Har länge nött och slitit på mitt gamla röda Hillebergtält av modell Keron 2,den tältstorleken(2pers) finns inte längre i deras modell program av Keron.Förmodligen kommer min Keron 2 hålla många år till trots hårt användande,men med stigande antal hundar som är med på långturerna kännde jag att ett tält med förlängd absid blev motiverat att skaffa.
Valet föll på ett nytt rött Hilleberg Nammatj 3GT,med en ingång och stor absid finns det gott om plats för att ta in några hundar som behöver lite extra omvårdnad eller mycket utrustning,med en ytterväv i Kerlon 1800 och 10 mm tältstänger är de lika vindstabila som Keronmodellerna.
Helgens premiär tur bjöd inte tältet på något vädermässigt motstånd,det var vindstilla,månsken,stjärnklart och frost..att ligga rygg på ett liggunderlag vid elden,höra det spraka och knäppa från vedträna, se lågorna stiga upp och försvinna mot den stjärnklara natthimmelen där endast månen kastar sitt vita ljus ner i den spegelblanka tjärnen kan man inte få nog av... runt mig ligger det 12st draghundar och sover efter kvällens träning.
Bris som är äldst,får i kraft av ålder alltid ligga närmast elden.
Elden falnar och dör och oktobernattens kyla och mörker omsluter lägerplatsen och jag kryper ner i sovsäcken
och stänger in till tältet.
 
      Hundarna sover sedan länge och månen,stjärnorna och elden är det som kastar ljus i den blanka tjärnen
 
 
Pevek,Bris och Sol ligger i sanden närmast elden
 
 
 
 
 
Sirius,Lea,Rym,Sol,Bris och Pevek väntar på att få sin frukost serverad,sedan får jag tända elden och äta min..
 
 
 
Hilleberg - Niklas eriksson - Skanderna 2014